Partij voor Zeeland

Homepage PvZ

Partij voor Zeeland Homepage

Gelabeled met: Voorpagina

Laat items zien met label Voorpagina. Alles bekijken

Art. 44 vragen Partij voor Zeeland over het Doordrukken Wisselpolders

markers/question.png Door In 2025 77 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG                                                                                                                                                                                                                                       

Oostburg, d.d. 14-11-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), m.b.t. ‘Doordrukken Wisselpolders (opslibpolders)’. (+ Bijlagen)

Algemene Toelichting

Ondanks het feit dat Provinciale Staten, het hoogste bestuursorgaan binnen de provincie Zeeland, een motie heeft aangenomen tegen elke vorm van ontpoldering die er geen twijfel over laat bestaan, lapt het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland, het uitvoerend orgaan, die motie gewoon aan de laars en gaat door op de ingeslagen weg; die proef met een wisselpolder moet en zal er komen!

Omroep Zeeland kopt d.d. 10 november jl. met: ,,Wisselpolder nodig voor veiligheid: ‘Dit gaat over de toekomst van Zeeland’”.

Maar klopt dat eerste deel wel, dat we een wisselpolder nodig hebben voor veiligheid? Het tweede deel, dat het over de toekomst van Zeeland gaat, daar zijn wij het uiteraard mee eens.

 

Toelichting aangaande ‘Wisselpolders’:

  • Met gaten van circa 50 meter breed in de zeedijk en landinwaarts een nieuwe waterkering wordt het overstromingsrisico groter vanwege een toenemende lengte aan dijk met een zeewerende functie. Daarbij zet tevens de verzilting van het land verder door en worden wij Zeeuwen nog slechts beschermd door één dijk in plaats van twee dijken!
  • Er zijn twijfels over de periode van opslibbing van polders in verhouding tot de snelheid van zeespiegelstijging en de ondermijnende gevolgen voor het dijkfundament door uitschuring bij de gemaakte openingen. Deze zijn niet te voorspellen.
  • “Tijdelijke ontpoldering” ondiepe polder ± 50 jaar, diepe polder ± 100 jaar; wat is tijdelijk!?
  • Aan de ene kant worden er hoge polders afgegraven voor natuurcompensatie en aan de andere kant wil men dijken doorsteken om polders te laten opslibben. Zo neemt het oppervlak aan zout binnenwater nog verder toe.
  • Zoute binnenwateren stijgen met de zee mee. Ze dringen verder binnen en belemmeren zeewaartse bescherming, uitbreiding van noodberging en voortgaande natuurontwikkeling.
  • Een dijk of drempel vóór de primaire dijk is effectiever voor de waterveiligheid en minder bedreigend voor de zoetwatervoorziening van het achterland en stimuleert uitbreiding van slikken en schorren. De bestaande infrastructuur blijft daarbij intact met behoud van de landbouwgronden en er hoeft in dat geval ook niet onteigend te worden en bewoners hoeven ‘huis en haard’ dus niet te verlaten voor een onzekere toekomst!

 

Vragen

  1. Bij de behandeling van de motie ‘tegen elke vorm van ontpoldering inclusief wisselpolders’ tijdens de Statenvergadering van 19-09-2025, vroeg uw college, bij monde van gedeputeerde Vael, om te wachten met het indienen van die motie tot er een discussie over wisselpolders was geweest, een discussie die op 26-09-2025 zou plaatsvinden. Wie schetste onze verbazing toen wisselpolders die dag niet eens op de agenda bleken te staan; uw college heeft Provinciale Staten van Zeeland destijds dus bewust op het ‘verkeerde been gezet’!

Tijdens de Statenvergadering van 07-11-2025 jl. gaf uw college, bij monde van gedeputeerde Vael, aan dat er uitvoering wordt gegeven aan onze motie, en wees op de brief die geagendeerd staat tijdens de Commissie Ruimte van 16-01-2026 a.s.. Maar daarin lezen wij o.a.: ,,Concreet is de wens een opslibpolder voor de concrete locatie (Hoedekenskerkepolder) als alternatief te onderzoeken.” En: ,,Daarom hebben we de vraag om tot een verkenning te komen neergelegd bij de Rijkspartijen”.

Dat staat haaks op de beide aangenomen moties!

(N.B. Woordspelletje: opslibpolder is weer een nieuw woord voor wisselpolder.)

In de eerste aangenomen motie heeft PS besloten een streep te zetten door elke vorm van ontpoldering (inclusief wisselpolders dus!) en in de tweede aangenomen motie wordt GS opgeroepen om geen stappen te zetten m.b.t. wisselpolders alvorens er een discussie is geweest met PS (zie bijlagen).

Tijdens de Statenvergadering van 7 november jl. geeft uw college, bij monde van Gedeputeerde Vael aan samen met PS te willen werken aan een strategie aangaande de waterveiligheid.

Vervolgens beroept uw college zich, wederom bij monde van Gedeputeerde Vael, op de ‘Algemene wet Bestuursrecht’ en geeft aan dat bij de uitwerking aangaande de strategie inzake waterveiligheid ‘politieke standpunten’ geen factor mogen zijn bij uw afwegingen!? Weer een nieuw konijn uit de hoge hoed, want bij het indienen van de motie tegen elke vorm van ontpoldering (inclusief wisselpolders) op 19 september jl. heeft uw college dat argument helemaal niet genoemd.

(a) Ten eerste willen wij van uw college de artikelen uit de Algemene wet Bestuursrecht ontvangen waarop uw college zich beroept? (b) Ten tweede vragen wij ons af of een discussie over wisselpolders met Provinciale Staten nog wel zinvol is, na de door uw college genomen stappen i.c.m. de door u ingebrachte argumenten; graag uw reactie?

  1. In de PZC van 13-11-2025 lezen wij een artikel getiteld: ,,Waterschap: ‘Wisselpolder Hoedekenskerke? Gaat niet gebeuren’” (zie bijlage).        (a) Gaat uw college ook het Waterschap Scheldestromen in deze overrulen en verplichten om medewerking te verlenen aan een proef met een wisselpolder bij Hoedekenskerke? (b) Zo ja, met welk mandaat en wie gaat de kosten dan dragen van die proef? (c) Tevens verzoeken wij uw college om die totale kosten in beeld te brengen?
  2. In het artikel van Omroep Zeeland (zie bijlage) lezen wij: ,,Als het natuurgebied een wisselpolder wordt, moet er wel een nieuwe plek gevonden worden, waar de kluten en andere vogels uit de Hoedekenskerkepolder kunnen broeden, vindt Trompetter. "Daar moeten we goed over nadenken. Want die vogels moeten ergens anders kunnen zijn. We hebben helaas maar heel weinig plekken in Zeeland over waar dit kan."” (a) Mag de bestaande natuur in de Hoedekenskerkepolder wettelijk gezien wel ‘vernietigd worden’ voor een proef met een wisselpolder (natuur is in Nederland toch beschermd en er zijn toch instandhoudingsdoelstellingen om natuurgebieden en soorten in een goede staat te houden en klopt het dat dit natuurgebied zelfs de status heeft van Natura 2000 gebied)?

(b) Zo ja, waar en op welke wijze gaat men, bij het doorgaan van een proef met een wisselpolder bij Hoedekenskerke, het “natuurverlies” dan compenseren?

  1. Worden voorafgaand aan die mogelijke proef met een wisselpolder bij Hoedekenskerke o.a. de risico’s m.b.t. verzilting voor de landbouw en fruitkwekers in kaart gebracht en wordt er bij het doorgaan van die proef een nulmeting voorzien, zodat mogelijke gedupeerden hun schade kunnen verhalen?
  2. Gezien de enorme haast die uw college aan de dag legt om een proef met een wisselpolder in Zeeland gerealiseerd te krijgen, willen wij van uw college weten of die haast gerechtvaardigd is en hoe lang een proef met een wisselpolder in Hoedekenskerke daadwerkelijk gaat duren, alvorens er een balans opgemaakt kan worden?
  3. Na Hoedekenskerke is het de bedoeling om elders ook bewoonde- en in cultuur gebrachte polders om te vormen tot wisselpolder.

(a) De Statenfractie van de PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ) wil expliciet van uw college vernemen hoe alle gifstoffen uit een wisselpolder zullen worden verwijderd zodat een polder weer in gebruik genomen kan worden voor voedselproductie na een periode van vijftig à honderd jaar, nadat een wisselpolder is opgeslibd met door PFAS en andere gifstoffen vervuild slib? (b) Ook willen wij van uw college vernemen of “natuurwaarden” die tijdens de periode van opslibbing dan mogelijk zijn ontstaan ook zomaar aan de kant geschoven kunnen worden voor inpoldering?

  1. (a) Heeft uw college al eens onderzocht/laten onderzoeken of er buitendijks mogelijkheden zijn om proeven te doen met alternatieven die onze veiligheid ten goede kunnen komen (inpolderen, eilandjes voor de kust, aanleg van drempels of een nieuwe primaire waterkering (zeedijk) voor de huidige bestaande, of het plaatsen van een dam in de Westerschelde i.c.m. met een stormvloedkering bijvoorbeeld)? (b) Zo ja, dan vernemen wij graag de uitkomsten? (c) Zo nee, is uw college dan bereid om daar alsnog mee aan de slag te gaan?
  2. Adviesgroep Borm & Huijgens (Integraal Waterbeheer) noemt als mogelijkheid voor een effectieve aanpak van onze waterveiligheid voor de lange termijn het afdammen van de Westerschelde inclusief een sluizencomplex, eventueel i.c.m. een ‘containertransferium’; is uw college bereid om ook dat scenario mee te nemen in de zoektocht naar een toekomstbestendige oplossing (zie bijlage)?
  3. Beseft uw college dat er in onze provincie Zeeland eigenlijk al proeven lopen met wisselpolders: Project Waterdunen, Het Zwin, Plan Perkpolder en de Hedwigepolder, en ook in de Provincie  Groningen loopt er reeds een proef met een wisselpolder; bij Bierum kan water van de Eems-Dollard via een duiker een circa 37 ha grote wisselpolder in- en uitstromen.

Kan uw college aangeven waarom er dan zo nodig nog een proef met een wisselpolder moet komen bij Hoedekenskerke?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend,

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Bijlages:

Westerschelde Afsluiten met dam

Wisselpolder nodig voor de veiligheid Dit gaat over de toekomst van Zeeland

Waterschap 'Wisselpolder bij Hoedekenskerke ' Gaat niet gebeuren'

Motie 1

Motie 2

Brief GS van 22 oktober 2025 over Zeeuwse strategie waterveiligheid en zeespiegelstijging 777748

Motie van afkeuring 7 november 2025

markers/motie.png Door In 2025 98 weergaves

Motie van afkeuring (+bijlagen) 

Provinciale Staten van Zeeland, bijeen op vrijdag 7 november 2025,

Constaterende dat:

  • Tijdens de Statenvergadering van d.d. 19 september 2025 er door Provinciale Staten van Zeeland een motie is aangenomen waarvan het dictum luidt: ,,Draagt het college op overal en altijd, het in Zeeland breed gedragen standpunt ‘TEGEN ELKE VORM VAN ONTPOLDERING’ (inclusief ‘Wisselpolders’ dus), uit te dragen en ‘Den Haag’ hiervan per omgaande op de hoogte te stellen.”;
  • Tijdens de Statenvergadering van d.d. 19 september 2025 er door Provinciale Staten van Zeeland nog een motie is aangenomen waarvan het dictum luidt: ,,Geen enkele stap te zetten richting wisselpolders en waterkerende landschappen voordat Provinciale Staten zich heeft uitgesproken hierover” en ,,Om verder geen uitingen over wisselpolders te doen, voordat Provinciale Staten hier een debat over heeft gevoerd”.
  • Het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland bij monde van Gedeputeerde Vael zich uitspreekt in de PZC van d.d. 25-09-2025 in een artikel getiteld: ,,Moeten we dan, net zoals in 1953, wachten tot het te laat is?”, zich overduidelijk niet conformeert aan voornoemd dictum van die door Provinciale Staten op 19 september 2025 aangenomen moties;
  • Uit de in bijlage bijgevoegde stukken overduidelijk blijkt dat uw College beide door Provinciale Staten aangenomen moties ‘aan de laars lapt’;

Overwegende dat:

  • Uw college van Gedeputeerde Staten van Zeeland, hiermee flagrant in overtreding is;
  • Het College daarmee alle ‘waarden en normen’ van behoorlijk bestuur heeft geschonden;

Spreekt uit dat:

Provinciale Staten van Zeeland van mening is dat het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland in deze ‘haar boekje te buiten is gegaan’ en spreekt daarover zijn afkeuring uit.

En gaat over tot de orde van de dag,

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)         

François Babijn, Fractievoorzitter                      H.G.A (Bertie) Steur, Fractielid

Bijlages:

Arno Vael is nog lang niet klaar met de wisselpolder 'Moeten we dan, net als in 1953, wachten tot het te laat is'

Beantwoording artikel 44 vragen PvZ Moeten we dan net als in 1953 wachten tot dat het te laat is

Brief GS (bijlage 1 Brief aan waterschap Scheldestromen) van 22 oktober 2025 over Zeeuwse strategie waterveiligheid en zeespiegelstijging 777748

Brief GS van 22 oktober 2025 over Zeeuwse strategie waterveiligheid en zeespiegelstijging 777748

Zeeland verzet zich tegen 'nieuwe Hedwiges', maar zet de deur wel open voor proef met wisselpolder

Art. 44 vragen over Behoud ziekenzorg in Zeeuws-Vlaanderen Populair

markers/question.png Door In 2025 178 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Oostburg, d.d. 16-10-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), m.b.t. ‘Behoud ziekenzorg in Zeeuws-Vlaanderen’.

Toelichting

  • In een eerder stadium sloot ADRZ al de ADRZ-vestiging Victoriakliniek in Zierikzee.
  • ZorgSaam heeft reeds aangekondigd het Antonius Ziekenhuis in Oostburg te gaan slopen in 2030 en of er iets voor in de plaats komt, en zo ja, wat er voor in de plaats komt, is nog onduidelijk.
  • Ook elders in Nederland worden ziekenhuizen gesloten of staan op de nominatie om gesloten te worden.

Ook al heeft de Provincie formeel weinig te vertellen over de ziekenhuiszorg, raakt de afschaling van die ziekenzorg wel direct aan de leefbaarheid en het vestigingsklimaat van onze provincie!

Tot slot willen wij er nog even op wijzen, dat toen er in 2015 een onafwendbaar faillissement dreigde voor ZorgSaam, er aan Zeeuwse overheden (gemeenten) een financiële garantstelling gevraagd werd, dit ondanks het feit dat zij formeel niet betrokken zijn…

 

Vragen

  1. ,,De medisch specialisten van ZorgSaam zijn niet tegen samenwerking met ADRZ, maar het plan dat nú op tafel ligt, baart ze grote zorgen. Volgens hen ontbreken een degelijke onderbouwing en harde garanties, waardoor het plan in de huidige vorm ‘onuitvoerbaar en gevaarlijk’ is. De toekomst van een volwaardig ziekenhuis in Zeeuws-Vlaanderen staat hierdoor op het spel, stellen ze” (zie bijlage).

Is uw college bereid om te onderzoeken, of deze zorgen die de medisch specialisten van ZorgSaam uiten, gegrond zijn?

 

  1. Is uw college met ons van mening dat weliswaar het openhouden van ziekenhuizen niet onder de verantwoordelijkheid van de Provincie valt, maar dat het Provinciebestuur wel een verantwoordelijkheid (zorgplicht) heeft ten opzichte van de inwoners van Zeeland in zijn algemeenheid?
  2. Is uw College bereid om (in samenspraak met alle betrokken partijen, ook grensoverschrijdend) een bemiddelende voortrekkersrol op u te nemen, met als primair doel de belangrijke ziekenzorg voor Zeeuws-Vlaanderen te kunnen behouden?
  1. Kan uw college helderheid verschaffen waarom ZorgSaam wel een samenwerkingsverband is aangegaan met UZ Gent en AZ Maria Middelares Gent, maar niet te bewegen is om samen te gaan werken met AZ ZENO in Knokke; en is er wellicht een rol voor uw college weggelegd om een mogelijke samenwerking tussen ZorgSaam en AZ ZENO van de grond te krijgen?
  1. Beseft uw college dat door de samenwerking tussen ADRZ en ZorgSaam de afstand (aanrijtijd) voor patiënten tot zorg toeneemt en in geval van nood de talrijke stremmingen van de Westerschelde eveneens een risico vormen?
  1. Wij verzoeken uw college tevens om te onderzoeken of er door een mogelijk bredere samenwerking tussen Belgische en Nederlandse ziekenhuizen Europese gelden aangetrokken kunnen worden?
  1. Tot slot vernemen wij graag van uw college of het percentage overheadkosten van ZorgSaam in de pas loopt met andere vergelijkbare instellingen binnen Nederland?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend,

 

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Bijlage:  Ongeruste specialisten ZorgSaam slaan alarm

Art. 44 vragen PVZ n.a.v. artikel PZC over Wisselpolders 25-09-2025 Populair

markers/question.png Door In 2025 253 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG 

Oostburg, d.d. 25-09-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. artikel PZC d.d. 25-09-2025 getiteld: ,,Moeten we dan, net zoals in 1953, wachten tot het te laat is?”.

Toelichting

  • In de PZC van 25 september jl. lazen wij: ,,Moeten we dan, net zoals in 1953, wachten tot het te laat is?” (zie bijlage).
  • Tijdens de Statenvergadering van d.d. 19 september 2025 is er door Provinciale Staten van Zeeland een motie aangenomen waarvan het dictum luidt: ,,Draagt het college op overal en altijd, het in Zeeland breed gedragen standpunt ‘TEGEN ELKE VORM VAN ONTPOLDERING’ (inclusief ‘Wisselpolders’ dus), uit te dragen en ‘Den Haag’ hiervan per omgaande op de hoogte te stellen.”

Vragen

  1. Gaarne vernemen wij van uw college of Gedeputeerde Vael in dat artikel namens het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland heeft gesproken?

  2. Zo ja, beseft uw college dan dat uw college zich overduidelijk niet conformeert aan voornoemd dictum van die door Provinciale Staten op 19 september 2025 aangenomen motie?

  3. Zo nee, neemt uw college dan afstand van deze uitspraken en is Gedeputeerde Vael dan bereid om deze uitspraken terug te nemen?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend,

 

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Bijlage:  PZC artikel 25-09-2025

Motie Support Zeeuwse Industrie en werkgelegenheid Populair

markers/motie.png Door In 2025 225 weergaves

Motie Vreemd aan de orde van de dag

Support Zeeuwse Industrie en werkgelegenheid

De Provinciale Staten van Zeeland, in vergadering bijeen op 19 september 2025,

Constaterende dat:

  • De Zeeuwse industrie van groot belang is voor de provinciale economie en voor een groot
    deel van de Zeeuwse werkgelegenheid verantwoordelijk is;
  • Bedrijven in Zeeland, met name in de industrie, geconfronteerd worden met forse
    uitdagingen zoals hoge energiekosten, stikstofregels, verduurzamingsopgaven en
    internationale concurrentie;
  • De internationale situatie (invloed beleid VS etc), voor een verdere negatieve trend zorgt
  • Het behoud en versterken van werkgelegenheid cruciaal is voor de leefbaarheid en
    aantrekkelijkheid van Zeeland;
  • Samenwerking tussen provincie, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen juist nu
    noodzakelijk is om toekomstbestendige banen en innovatie te waarborgen.

    Overwegende dat:

  • De provincie Zeeland een nog actievere rol kan spelen in het ondersteunen van de
    Zeeuwse industrie, (vergunningverlening, bemiddeling etc).
  • Het wenselijk is dat de provincie zich inzet voor het behouden en aantrekken van
    werkgelegenheid in de maakindustrie, logistiek, havens en innovatieve sectoren;
  • Extra inzet op scholing, innovatie en energie-infrastructuur bijdraagt aan het versterken
    van de Zeeuwse economie.
  • De provincie reeds een brandbrief heeft gestuurd aan Den Haag betreft de Zeeuwse
    industrie

Verzoeken Gedeputeerde Staten:

  • Per kwartaal een update te geven over de genomen acties om de Zeeuwse industrie te
    ondersteunen
  • PS op de hoogte houdt van het antwoord en vervolg op de brandbrief, welke gestuurd is
    aan Den Haag
  • In overleg te treden met bedrijven, brancheorganisaties, onderwijsinstellingen en
    gemeenten om concrete maatregelen en kansen te identificeren
  • Provinciale, nationale en Europese middelen in te zetten voor projecten die bijdragen aan
    behoud en groei van de Zeeuwse werkgelegenheid

En gaat over tot de orde van de dag,

PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)
Jody Vermeulen Fractielid

MOTIE ‘Uitvoeringsplicht beheersing Aziatische hoornaar’ Populair

markers/motie.png Door In 2025 231 weergaves

Provinciale Staten van Zeeland, bijeen op vrijdag 19 september 2025,

Constaterende dat:

  • De Aziatische hoornaar sinds augustus 2016 op de Unielijst van invasieve exoten staat (EU-verordening 1143/2014);
  • Lidstaten de plicht hebben populaties zodanig te beheren dat verspreiding en schade zoveel mogelijk wordt voorkomen (NVWA, 18-08-2025, Factsheet Aziatische hoornaar);
  • De wet- en regelgeving vanuit de EU onverminderd van kracht is;
  • De NVWA de plicht tot bestrijden dan wel beheersen heeft gedelegeerd aan de provincies;
  • GS van Zeeland zich per september 2025 niet langer aan deze wettelijke verantwoordelijkheid wil houden;
  • Hiermee de economische, ecologische en mogelijke gezondheidsschade bij de inwoners van Zeeland wordt neergelegd;

Overwegende dat:

  • De Aziatische hoornaar een invasieve exoot is die schadelijk is voor inheemse bijenpopulaties, overige bestuivers en een bedreiging vormt voor de biodiversiteit in het algemeen;
  • De aanwezigheid van de Aziatische hoornaar een bedreiging vormt voor fruittelers en imkers;
  • Deze soort in toenemende mate een risico vormt voor de volksgezondheid;
  • GS zich dient te houden aan gedelegeerde taken en geldende wet- en regelgeving;

Draagt het college op:

  • Zijn gedelegeerde taken direct weer op te pakken;
  • Beheersmaatregelen te treffen teneinde de opmars van de Aziatische hoornaar te stuiten;
  • Samen te werken met de Zeeuwse gemeenten, belanghebbenden, natuurorganisaties en experts om een gezamenlijke aanpak tot beheersing te realiseren;
  • Toereikend budget vrij te maken om beheersmaatregelen zoals het verwijderen van nesten, monitoring en voorlichting te realiseren;

En gaat over tot de orde van de dag.

PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)

Jody Vermeulen, Fractielid

Motie Partij voor Zeeland Toekomstvisie Zeeland 2050 niet gebruiken als basis voor beleid Populair

markers/motie.png Door In 2025 225 weergaves

Provinciale Staten van Zeeland, bijeen op vrijdag 19 september 2025,

Constaterende dat:

  • In de commissie Economie van vrijdag 5 september jl. is bij het agendapunt ‘Toekomstbeeld Midden-Zeelandroute’ in “Toelichting (en planning) de hierna volgende tekst toegevoegd: ,,In het Ruimtelijk Arrangement Rijk – Provincie Zeeland is met het Rijk afgesproken om een gezamenlijke strategische agenda op te stellen op basis van het toekomstperspectief Zeeland 2050”;
  • Het ‘toekomstperspectief Zeeland 2050’ geen status heeft omdat het niet officieel door Provinciale Staten van Zeeland is vastgesteld;
  • Betrokken partijen, waaronder gemeenteraden, in hoge mate gepasseerd zijn bij de totstandkoming van ‘Toekomstperspectief Zeeland 2050’;

 
Overwegende dat:

  • Een visie zoals ‘Toekomstvisie Zeeland 2050, een visie die niet officieel is vastgesteld door Provinciale Staten en daardoor geen status heeft, nooit mag dienen als basis voor beleid;

Draagt het college op:

Met terugwerkende kracht de ‘Toekomstvisie Zeeland 2050’ uit alle beleidsvoorstellen te schrappen en niet te gebruiken als basis voor nieuw beleid. Totdat alle betrokken partijen de mogelijkheid hebben gekregen om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze ‘Toekomstvisie’ en Provinciale Staten, als hoogste orgaan, deze dan breed gedragen visie kan vaststellen, en in het vervolg de aan uw college oorspronkelijk toebedeelde rol in het ‘Dualisme’ als uitvoerend orgaan weer op te pakken en niet “voor de muziek uit te lopen”.

En gaat over tot de orde van de dag.

Statenfractie                                            

PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)

François Babijn, Fractievoorzitter

MOTIE: ‘Provinciale Staten van Zeeland zijn TEGEN ELKE VORM VAN ONTPOLDERING!’ (inclusief ‘Wisselpolders’ dus). Populair

markers/motie.png Door In 2025 335 weergaves

logopvz h90ja21 h90fvd h90

Provinciale Staten van Zeeland, bijeen op vrijdag 19 september 2025,

Toelichting aangaande ‘Wisselpolders’*:

  • Met gaten van circa 50 meter breed in de zeedijk en landinwaarts een nieuwe waterkering wordt het overstromingsrisico groter vanwege een toenemende lengte aan dijk met een zeewerende functie. Daarbij zet tevens de verzilting van het land verder door.
  • Er zijn twijfels over de periode van opslibbing van polders in verhouding tot de snelheid van zeespiegelstijging en de ondermijnende gevolgen voor het dijkfundament door uitschuring bij de gemaakte openingen. Deze zijn niet te voorspellen.
  • Aan de ene kant worden er hoge polders afgegraven voor natuurcompensatie en aan de andere kant wil men dijken doorsteken om polders te laten opslibben. Zo neemt het oppervlak aan zout binnenwater nog verder toe.
  • Een dijk of drempel vóór de primaire dijk is effectiever voor de waterveiligheid en minder bedreigend voor de zoetwatervoorziening van het achterland en stimuleert uitbreiding van slikken en schorren. De bestaande infrastructuur blijft daarbij intact met behoud van de landbouwgronden.
  • Zoute binnenwateren stijgen met de zee mee. Ze dringen verder binnen en belemmeren zeewaartse bescherming, uitbreiding van noodberging en voortgaande natuurontwikkeling.

*BRON: PZC d.d. 05-07-2025, Ontpolderen langs de Westerschelde is niet gewenst.  Wil Borm vertegenwoordigt de Adviesgroep Borm & Huijgens (integraal waterbeheer).

Constaterende dat:

  • Provinciale Staten van Zeeland in een eerder stadium reeds (in ruime meerderheid) een standpunt hebben ingenomen ‘TEGEN ONTPOLDERING!;
  • De ‘Toekomstvisie’ ‘Toekomstperspectief Zeeland 2050’, door uw college op d.d. 2 juli 2025 officieel in Den Haag is aangeboden;
  • In deze toekomstvisie ‘wisselpolders’ prominent genoemd worden als voorbeeld om Zeeland “veilig te houden”;

Overwegende dat:

  • Uw college op 17 december 2024, in antwoord op onze vragen aangaande ‘wisselpolders’, duidelijk aangeeft dat ‘wisselpolders’ toepassen heel iets anders is dan ontpolderen, omdat, ik citeer: ,,Bij een ontpoldering ontbreekt het cyclische element en wordt land permanent teruggegeven aan de zee.”, en wij het daar niet mee eens zijn;
  • Het in onze optiek zeer onverstandig is om in Den Haag een signaal af te geven “namens Zeeland” dat wij open staan voor de toepassing van ‘wisselpolders, wetende dat Zeeland nog steeds een ‘wettelijke verplichting’ heeft om ongeveer 2.400 hectare aan land onder water te zetten, oftewel ontpolderen, voor natuurherstel in de Westerschelde;

Draagt het college op:

Overal en altijd, het in Zeeland breed gedragen standpunt ‘TEGEN ELKE VORM VAN ONTPOLDERING (inclusief ‘Wisselpolders’ dus), uit te dragen en ‘Den Haag’ hiervan per omgaande op de hoogte te stellen.

En gaat over tot de orde van de dag,

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)         

François Babijn, Fractievoorzitter

Statenfractie JA21

Gert Heijkoop, Fractievoorzitter

Statenfractie Forum voor Democratie

Martin Bos, Fractievoorzitter

Motie: Aangenomen

Fel debat in de Zeeuwse kamer Populair

markers/nieuws.png Door In 2025 370 weergaves

In de Zeeuwse Kamer van vandaag ging het over wisselpolders: is het een stap vooruit of juist terug in de tijd?

Artikel 44 vragen Partij voor Zeeland over het grootschalig en actief opkopen van landbouwgrond door de Provincie Zeeland. Populair

markers/question.png Door In 2025 228 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG                                                                                                                                                                                                            

Oostburg, d.d. 11-08-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. brief Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) aangaande het (zoals zij stellen) grootschalig en actief opkopen van landbouwgrond door de Provincie Zeeland.

Toelichting
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) vraagt in een brief aandacht voor het grootschalig en actief opkopen van landbouwgrond door de Provincie Zeeland; een ontwikkeling die hun zorgen baart.

Vragen
1.

  1. Kan uw college bevestigen dat de Provincie Zeeland in concrete gevallen andere potentiële kopers heeft ‘overboden’ om gronden te kunnen verwerven (graag overzicht vanaf startdatum grondbank en aankoopbedragen noemen)?
  2. Zo ja, welke motivering ligt daaraan dan ten grondslag (graag per geval benoemen) en beseft uw college dat uw handelen, indien dat zou hebben plaatsgevonden, een prijsopdrijvend effect heeft en daarmee “de markt” verstoord, en heeft uw college wel mandaat gekregen van Provinciale Staten van Zeeland om te ‘overbieden’?
  3. Hoeveel Ha. grond heeft de Provincie Zeeland inmiddels in totaal opgekocht en hoeveel Ha. grond is uw college nog voornemens om op te gaan kopen, binnen welke termijn en met welk(e) doel/doelen?

2.
Eerdere vanuit maatschappelijk belang essentiële projecten zijn niet doorgegaan omdat de vraagprijs van benodigde gronden als te hoog werd getaxeerd en aankoop dan als staatssteun zou worden gezien.
Kan uw college aangeven hoe de nu heersende praktijk dan is te rijmen met de regels aangaande staatssteun?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend,
Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Nieuwsbrief

Aanmelden of afmelden

Ontvang onze nieuwsbrief
Ik ga akkoord met Gebruiksvoorwaarden en de Privacy beleid
U ontvangt na uw inschrijving een mailbericht om uw inschrijving te bevestigen

Actueel

Partij voor Zeeland

Top