College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG
Oostburg, d.d. 12-07-2025
Geacht College,
Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. publicatie artikel PZC d.d. 10-07-2025 aangaande aanschaf nieuwe veerboten tussen Breskens en Vlissingen (zie bijlage).
Toelichting
Fietsvoetveer
Ons advies: kies voor één scheepstype dat ‘kant en klaar’ beschikbaar is en kies niet voor twee scheepstypes. Aanlandingsvoorzieningen moeten vermoedelijk worden afgestemd op beide scheepstypes, en worden dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een stuk duurder. En maak ook niet weer dezelfde fout als de vorige keer door te kiezen voor een scheepstype dat nog niet bestaat en ontwikkeld moet worden. Daardoor krijg je hoogstwaarschijnlijk weer te maken met kinderziektes, torenhoge kosten voor onderdelen omdat die niet standaard verkrijgbaar zijn, en lange levertijden waardoor uitval langer duurt.
Houd met uw keuze ook rekening met stormbestendigheid en vaarcomfort, zodat de uitval door storm minimaal gelijk zal zijn aan dat van de huidige SWATH-schepen.
De wens om te elektrificeren is begrijpelijk, maar wij vroegen ons reeds eerder al af of er wel voldoende stroom beschikbaar is vanwege de netcongestie!
Samenvattend concluderen wij, dat als er onvoldoende rekening gehouden wordt met genoemde punten er een debacle is voorgeprogrammeerd en je dan in feite een sterfhuisconstructie gaat oprichten. Je zou in dat geval zelfs in overweging kunnen nemen om beter niet te investeren in een dergelijke sterfhuisconstructie maar de middelen in te zetten op gratis openbaar vervoer voor heel Zeeland. Maar wij begrijpen heel goed dat het schrappen van de veerverbinding tussen Breskens en Vlissingen en vice versa voor veel Zeeuwen onacceptabel, onbespreekbaar en ondenkbaar is!
Vragen
- Wij vernemen graag van uw college of u bereid bent om rekening te houden met de inbreng van de PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)?
- In de PZC van 10 juli jl. lazen wij dat de vervanging van de veerboten tussen de 33 tot 43 miljoen gaat kosten en indien de veerboten niet voor 1 januari 2029 in bedrijf genomen kunnen worden, dat er dan nog 7 ton à 1,6 miljoen bij komt voor ombouw van de huidige schepen, om ze te laten voldoen aan de nieuwe milieuwet die dan in werking zal treden.
Kan uw college gedetailleerd uitleggen waarom er nu ruwweg van een verdubbeling van de kostprijs wordt uitgegaan t.o.v. eerdere ramingen; of heeft de PZC de bedragen niet goed weergegeven?
- Onder het motto ”een beter milieu begint bij jezelf”, wil uw college dat de nieuwe schepen op elektromotoren gaan varen, maar omdat het stroomnet naar verwachting tegen 2029 nog muurvast zit, wil uw college de veerboten in Vlissingen gaan opladen met een dieselgenerator.
Spant uw college hiermee niet ‘het paard achter de wagen’ en is het dan wellicht niet beter om voor een plug-in hybride vorm van aandrijving te kiezen waarbij een dieselmotor (als generator) de accu’s kan opladen maar ook walstroom; dit in afwachting van een oplossing voor de netcongestie en omdat de aandrijving dan te allen tijde gewaarborgd is, wat ook veiliger/ betrouwbaarder is?
- Uw college geeft aan dat de huidige schepen duur zijn in onderhoud, beheer en afschrijving en dat de nieuwe schepen zo moeten worden gebouwd dat dit goedkoper wordt en dat de huidige schepen verplicht zijn om met vier bemanningsleden te varen en het op de nieuwe schepen mogelijk moet zijn om met twee mensen toe te kunnen.
Acht uw college dat daadwerkelijk verantwoord, terwijl u op de hoogte bent van de negatieve conclusies n.a.v. een rampenoefening m.b.t. de evacuatie van (gewonde)passagiers, en staat veiligheid dan niet langer voorop bij het maken van beleidskeuzes?
- In het artikel lazen wij dat de nieuwe schepen tot en met windkracht 7 of 8 kunnen blijven varen en de huidige SWATH-schepen tot windkracht 10. Eerder gaf uw college aan dat de huidige SWATH-schepen kunnen varen t/m windkracht 7 en dat de nieuwe, nog aan te schaffen schepen, minder stormbestendig zouden zijn.
Kan uw college aangeven wat juist is en wat onjuist is, want dit is een belangrijk element om een inschatting te kunnen maken van het uitvallen van de veerverbinding?
In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,
Hoogachtend,
Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),
François Babijn, Fractievoorzitter