Partij voor Zeeland

Homepage PvZ

Partij voor Zeeland Homepage

Gelabeled met: Voorpagina, Wolf

Laat items zien met label Voorpagina, Wolf. Alles bekijken

Art. 44 vragen PVZ n.a.v. artikel PZC over Wisselpolders 25-09-2025 Nieuw

markers/question.png Door In 2025 43 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG 

Oostburg, d.d. 25-09-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. artikel PZC d.d. 25-09-2025 getiteld: ,,Moeten we dan, net zoals in 1953, wachten tot het te laat is?”.

Toelichting

  • In de PZC van 25 september jl. lazen wij: ,,Moeten we dan, net zoals in 1953, wachten tot het te laat is?” (zie bijlage).
  • Tijdens de Statenvergadering van d.d. 19 september 2025 is er door Provinciale Staten van Zeeland een motie aangenomen waarvan het dictum luidt: ,,Draagt het college op overal en altijd, het in Zeeland breed gedragen standpunt ‘TEGEN ELKE VORM VAN ONTPOLDERING’ (inclusief ‘Wisselpolders’ dus), uit te dragen en ‘Den Haag’ hiervan per omgaande op de hoogte te stellen.”

Vragen

  1. Gaarne vernemen wij van uw college of Gedeputeerde Vael in dat artikel namens het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland heeft gesproken?

  2. Zo ja, beseft uw college dan dat uw college zich overduidelijk niet conformeert aan voornoemd dictum van die door Provinciale Staten op 19 september 2025 aangenomen motie?

  3. Zo nee, neemt uw college dan afstand van deze uitspraken en is Gedeputeerde Vael dan bereid om deze uitspraken terug te nemen?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend,

 

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Bijlage:  PZC artikel 25-09-2025

Motie Support Zeeuwse Industrie en werkgelegenheid

markers/motie.png Door In 2025 43 weergaves

Motie Vreemd aan de orde van de dag

Support Zeeuwse Industrie en werkgelegenheid

De Provinciale Staten van Zeeland, in vergadering bijeen op 19 september 2025,

Constaterende dat:

  • De Zeeuwse industrie van groot belang is voor de provinciale economie en voor een groot
    deel van de Zeeuwse werkgelegenheid verantwoordelijk is;
  • Bedrijven in Zeeland, met name in de industrie, geconfronteerd worden met forse
    uitdagingen zoals hoge energiekosten, stikstofregels, verduurzamingsopgaven en
    internationale concurrentie;
  • De internationale situatie (invloed beleid VS etc), voor een verdere negatieve trend zorgt
  • Het behoud en versterken van werkgelegenheid cruciaal is voor de leefbaarheid en
    aantrekkelijkheid van Zeeland;
  • Samenwerking tussen provincie, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen juist nu
    noodzakelijk is om toekomstbestendige banen en innovatie te waarborgen.

    Overwegende dat:

  • De provincie Zeeland een nog actievere rol kan spelen in het ondersteunen van de
    Zeeuwse industrie, (vergunningverlening, bemiddeling etc).
  • Het wenselijk is dat de provincie zich inzet voor het behouden en aantrekken van
    werkgelegenheid in de maakindustrie, logistiek, havens en innovatieve sectoren;
  • Extra inzet op scholing, innovatie en energie-infrastructuur bijdraagt aan het versterken
    van de Zeeuwse economie.
  • De provincie reeds een brandbrief heeft gestuurd aan Den Haag betreft de Zeeuwse
    industrie

Verzoeken Gedeputeerde Staten:

  • Per kwartaal een update te geven over de genomen acties om de Zeeuwse industrie te
    ondersteunen
  • PS op de hoogte houdt van het antwoord en vervolg op de brandbrief, welke gestuurd is
    aan Den Haag
  • In overleg te treden met bedrijven, brancheorganisaties, onderwijsinstellingen en
    gemeenten om concrete maatregelen en kansen te identificeren
  • Provinciale, nationale en Europese middelen in te zetten voor projecten die bijdragen aan
    behoud en groei van de Zeeuwse werkgelegenheid

En gaat over tot de orde van de dag,

PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)
Jody Vermeulen Fractielid

MOTIE ‘Uitvoeringsplicht beheersing Aziatische hoornaar’

markers/motie.png Door In 2025 48 weergaves

Provinciale Staten van Zeeland, bijeen op vrijdag 19 september 2025,

Constaterende dat:

  • De Aziatische hoornaar sinds augustus 2016 op de Unielijst van invasieve exoten staat (EU-verordening 1143/2014);
  • Lidstaten de plicht hebben populaties zodanig te beheren dat verspreiding en schade zoveel mogelijk wordt voorkomen (NVWA, 18-08-2025, Factsheet Aziatische hoornaar);
  • De wet- en regelgeving vanuit de EU onverminderd van kracht is;
  • De NVWA de plicht tot bestrijden dan wel beheersen heeft gedelegeerd aan de provincies;
  • GS van Zeeland zich per september 2025 niet langer aan deze wettelijke verantwoordelijkheid wil houden;
  • Hiermee de economische, ecologische en mogelijke gezondheidsschade bij de inwoners van Zeeland wordt neergelegd;

Overwegende dat:

  • De Aziatische hoornaar een invasieve exoot is die schadelijk is voor inheemse bijenpopulaties, overige bestuivers en een bedreiging vormt voor de biodiversiteit in het algemeen;
  • De aanwezigheid van de Aziatische hoornaar een bedreiging vormt voor fruittelers en imkers;
  • Deze soort in toenemende mate een risico vormt voor de volksgezondheid;
  • GS zich dient te houden aan gedelegeerde taken en geldende wet- en regelgeving;

Draagt het college op:

  • Zijn gedelegeerde taken direct weer op te pakken;
  • Beheersmaatregelen te treffen teneinde de opmars van de Aziatische hoornaar te stuiten;
  • Samen te werken met de Zeeuwse gemeenten, belanghebbenden, natuurorganisaties en experts om een gezamenlijke aanpak tot beheersing te realiseren;
  • Toereikend budget vrij te maken om beheersmaatregelen zoals het verwijderen van nesten, monitoring en voorlichting te realiseren;

En gaat over tot de orde van de dag.

PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)

Jody Vermeulen, Fractielid

Motie Partij voor Zeeland Toekomstvisie Zeeland 2050 niet gebruiken als basis voor beleid

markers/motie.png Door In 2025 70 weergaves

Provinciale Staten van Zeeland, bijeen op vrijdag 19 september 2025,

Constaterende dat:

  • In de commissie Economie van vrijdag 5 september jl. is bij het agendapunt ‘Toekomstbeeld Midden-Zeelandroute’ in “Toelichting (en planning) de hierna volgende tekst toegevoegd: ,,In het Ruimtelijk Arrangement Rijk – Provincie Zeeland is met het Rijk afgesproken om een gezamenlijke strategische agenda op te stellen op basis van het toekomstperspectief Zeeland 2050”;
  • Het ‘toekomstperspectief Zeeland 2050’ geen status heeft omdat het niet officieel door Provinciale Staten van Zeeland is vastgesteld;
  • Betrokken partijen, waaronder gemeenteraden, in hoge mate gepasseerd zijn bij de totstandkoming van ‘Toekomstperspectief Zeeland 2050’;

 
Overwegende dat:

  • Een visie zoals ‘Toekomstvisie Zeeland 2050, een visie die niet officieel is vastgesteld door Provinciale Staten en daardoor geen status heeft, nooit mag dienen als basis voor beleid;

Draagt het college op:

Met terugwerkende kracht de ‘Toekomstvisie Zeeland 2050’ uit alle beleidsvoorstellen te schrappen en niet te gebruiken als basis voor nieuw beleid. Totdat alle betrokken partijen de mogelijkheid hebben gekregen om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze ‘Toekomstvisie’ en Provinciale Staten, als hoogste orgaan, deze dan breed gedragen visie kan vaststellen, en in het vervolg de aan uw college oorspronkelijk toebedeelde rol in het ‘Dualisme’ als uitvoerend orgaan weer op te pakken en niet “voor de muziek uit te lopen”.

En gaat over tot de orde van de dag.

Statenfractie                                            

PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)

François Babijn, Fractievoorzitter

MOTIE: ‘Provinciale Staten van Zeeland zijn TEGEN ELKE VORM VAN ONTPOLDERING!’ (inclusief ‘Wisselpolders’ dus). Populair

markers/motie.png Door In 2025 152 weergaves

logopvz h90ja21 h90fvd h90

Provinciale Staten van Zeeland, bijeen op vrijdag 19 september 2025,

Toelichting aangaande ‘Wisselpolders’*:

  • Met gaten van circa 50 meter breed in de zeedijk en landinwaarts een nieuwe waterkering wordt het overstromingsrisico groter vanwege een toenemende lengte aan dijk met een zeewerende functie. Daarbij zet tevens de verzilting van het land verder door.
  • Er zijn twijfels over de periode van opslibbing van polders in verhouding tot de snelheid van zeespiegelstijging en de ondermijnende gevolgen voor het dijkfundament door uitschuring bij de gemaakte openingen. Deze zijn niet te voorspellen.
  • Aan de ene kant worden er hoge polders afgegraven voor natuurcompensatie en aan de andere kant wil men dijken doorsteken om polders te laten opslibben. Zo neemt het oppervlak aan zout binnenwater nog verder toe.
  • Een dijk of drempel vóór de primaire dijk is effectiever voor de waterveiligheid en minder bedreigend voor de zoetwatervoorziening van het achterland en stimuleert uitbreiding van slikken en schorren. De bestaande infrastructuur blijft daarbij intact met behoud van de landbouwgronden.
  • Zoute binnenwateren stijgen met de zee mee. Ze dringen verder binnen en belemmeren zeewaartse bescherming, uitbreiding van noodberging en voortgaande natuurontwikkeling.

*BRON: PZC d.d. 05-07-2025, Ontpolderen langs de Westerschelde is niet gewenst.  Wil Borm vertegenwoordigt de Adviesgroep Borm & Huijgens (integraal waterbeheer).

Constaterende dat:

  • Provinciale Staten van Zeeland in een eerder stadium reeds (in ruime meerderheid) een standpunt hebben ingenomen ‘TEGEN ONTPOLDERING!;
  • De ‘Toekomstvisie’ ‘Toekomstperspectief Zeeland 2050’, door uw college op d.d. 2 juli 2025 officieel in Den Haag is aangeboden;
  • In deze toekomstvisie ‘wisselpolders’ prominent genoemd worden als voorbeeld om Zeeland “veilig te houden”;

Overwegende dat:

  • Uw college op 17 december 2024, in antwoord op onze vragen aangaande ‘wisselpolders’, duidelijk aangeeft dat ‘wisselpolders’ toepassen heel iets anders is dan ontpolderen, omdat, ik citeer: ,,Bij een ontpoldering ontbreekt het cyclische element en wordt land permanent teruggegeven aan de zee.”, en wij het daar niet mee eens zijn;
  • Het in onze optiek zeer onverstandig is om in Den Haag een signaal af te geven “namens Zeeland” dat wij open staan voor de toepassing van ‘wisselpolders, wetende dat Zeeland nog steeds een ‘wettelijke verplichting’ heeft om ongeveer 2.400 hectare aan land onder water te zetten, oftewel ontpolderen, voor natuurherstel in de Westerschelde;

Draagt het college op:

Overal en altijd, het in Zeeland breed gedragen standpunt ‘TEGEN ELKE VORM VAN ONTPOLDERING (inclusief ‘Wisselpolders’ dus), uit te dragen en ‘Den Haag’ hiervan per omgaande op de hoogte te stellen.

En gaat over tot de orde van de dag,

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)         

François Babijn, Fractievoorzitter

Statenfractie JA21

Gert Heijkoop, Fractievoorzitter

Statenfractie Forum voor Democratie

Martin Bos, Fractievoorzitter

Motie: Aangenomen

Fel debat in de Zeeuwse kamer Populair

markers/nieuws.png Door In 2025 239 weergaves

In de Zeeuwse Kamer van vandaag ging het over wisselpolders: is het een stap vooruit of juist terug in de tijd?

Artikel 44 vragen Partij voor Zeeland over het grootschalig en actief opkopen van landbouwgrond door de Provincie Zeeland. Populair

markers/question.png Door In 2025 137 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG                                                                                                                                                                                                            

Oostburg, d.d. 11-08-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. brief Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) aangaande het (zoals zij stellen) grootschalig en actief opkopen van landbouwgrond door de Provincie Zeeland.

Toelichting
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) vraagt in een brief aandacht voor het grootschalig en actief opkopen van landbouwgrond door de Provincie Zeeland; een ontwikkeling die hun zorgen baart.

Vragen
1.

  1. Kan uw college bevestigen dat de Provincie Zeeland in concrete gevallen andere potentiële kopers heeft ‘overboden’ om gronden te kunnen verwerven (graag overzicht vanaf startdatum grondbank en aankoopbedragen noemen)?
  2. Zo ja, welke motivering ligt daaraan dan ten grondslag (graag per geval benoemen) en beseft uw college dat uw handelen, indien dat zou hebben plaatsgevonden, een prijsopdrijvend effect heeft en daarmee “de markt” verstoord, en heeft uw college wel mandaat gekregen van Provinciale Staten van Zeeland om te ‘overbieden’?
  3. Hoeveel Ha. grond heeft de Provincie Zeeland inmiddels in totaal opgekocht en hoeveel Ha. grond is uw college nog voornemens om op te gaan kopen, binnen welke termijn en met welk(e) doel/doelen?

2.
Eerdere vanuit maatschappelijk belang essentiële projecten zijn niet doorgegaan omdat de vraagprijs van benodigde gronden als te hoog werd getaxeerd en aankoop dan als staatssteun zou worden gezien.
Kan uw college aangeven hoe de nu heersende praktijk dan is te rijmen met de regels aangaande staatssteun?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend,
Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Vragen Partij voor Zeeland over toegenomen risico op hack Populair

markers/question.png Door In 2025 151 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG                                                                                                                                                                                                                                        

Oostburg, d.d. 16-07-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. toegenomen risico hack computersysteem.

Toelichting

Door A.I. is het risico op een hack van het computersysteem enorm toegenomen.

Vragen 

Kan uw college aangeven of de Provincie Zeeland afdoende verzekerd is tegen de gevolgen van een hack en zo ja, voor welk bedrag?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend, 

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Artikel 44 vragen Partij voor Zeeland aangaande veerboten Populair

markers/question.png Door In 2025 125 weergaves

College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG                                                                                                                                                                                                            

Oostburg, d.d. 12-07-2025

Geacht College,

Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. publicatie artikel PZC d.d. 10-07-2025 aangaande aanschaf nieuwe veerboten tussen Breskens en Vlissingen (zie bijlage).

 

Toelichting

Fietsvoetveer

Ons advies: kies voor één scheepstype dat ‘kant en klaar’ beschikbaar is en kies niet voor twee scheepstypes. Aanlandingsvoorzieningen moeten vermoedelijk worden afgestemd op beide scheepstypes, en worden dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een stuk duurder. En maak ook niet weer dezelfde fout als de vorige keer door te kiezen voor een scheepstype dat nog niet bestaat en ontwikkeld moet worden. Daardoor krijg je hoogstwaarschijnlijk weer te maken met kinderziektes, torenhoge kosten voor onderdelen omdat die niet standaard verkrijgbaar zijn, en lange levertijden waardoor uitval langer duurt.

Houd met uw keuze ook rekening met stormbestendigheid en vaarcomfort, zodat de uitval door storm minimaal gelijk zal zijn aan dat van de huidige SWATH-schepen.

De wens om te elektrificeren is begrijpelijk, maar wij vroegen ons reeds eerder al af of er wel voldoende stroom beschikbaar is vanwege de netcongestie!

Samenvattend concluderen wij, dat als er onvoldoende rekening gehouden wordt met genoemde punten er een debacle is voorgeprogrammeerd en je dan in feite een sterfhuisconstructie gaat oprichten. Je zou in dat geval zelfs in overweging kunnen nemen om beter niet te investeren in een dergelijke sterfhuisconstructie maar de middelen in te zetten op gratis openbaar vervoer voor heel Zeeland. Maar wij begrijpen heel goed dat het schrappen van de veerverbinding tussen Breskens en Vlissingen en vice versa voor veel Zeeuwen onacceptabel, onbespreekbaar en ondenkbaar is!

Vragen

  • Wij vernemen graag van uw college of u bereid bent om rekening te houden met de inbreng van de PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ)?
  • In de PZC van 10 juli jl. lazen wij dat de vervanging van de veerboten tussen de 33 tot 43 miljoen gaat kosten en indien de veerboten niet voor 1 januari 2029 in bedrijf genomen kunnen worden, dat er dan nog 7 ton à 1,6 miljoen bij komt voor ombouw van de huidige schepen, om ze te laten voldoen aan de nieuwe milieuwet die dan in werking zal treden.
    Kan uw college gedetailleerd uitleggen waarom er nu ruwweg van een verdubbeling van de kostprijs wordt uitgegaan t.o.v. eerdere ramingen; of heeft de PZC de bedragen niet goed weergegeven?
  • Onder het motto ”een beter milieu begint bij jezelf”, wil uw college dat de nieuwe schepen op elektromotoren gaan varen, maar omdat het stroomnet naar verwachting tegen 2029 nog muurvast zit, wil uw college de veerboten in Vlissingen gaan opladen met een dieselgenerator.                                              

Spant uw college hiermee niet ‘het paard achter de wagen’ en is het dan wellicht niet beter om voor een plug-in hybride vorm van aandrijving te kiezen waarbij een dieselmotor (als generator) de accu’s kan opladen maar ook walstroom; dit in afwachting van een oplossing voor de netcongestie en omdat de aandrijving dan te allen tijde gewaarborgd is, wat ook veiliger/ betrouwbaarder is?

  • Uw college geeft aan dat de huidige schepen duur zijn in onderhoud, beheer en afschrijving en dat de nieuwe schepen zo moeten worden gebouwd dat dit goedkoper wordt en dat de huidige schepen verplicht zijn om met vier bemanningsleden te varen en het op de nieuwe schepen mogelijk moet zijn om met twee mensen toe te kunnen.
    Acht uw college dat daadwerkelijk verantwoord, terwijl u op de hoogte bent van de negatieve conclusies n.a.v. een rampenoefening m.b.t. de evacuatie van (gewonde)passagiers, en staat veiligheid dan niet langer voorop bij het maken van beleidskeuzes?
  • In het artikel lazen wij dat de nieuwe schepen tot en met windkracht 7 of 8 kunnen blijven varen en de huidige SWATH-schepen tot windkracht 10. Eerder gaf uw college aan dat de huidige SWATH-schepen kunnen varen t/m windkracht 7 en dat de nieuwe, nog aan te schaffen schepen, minder stormbestendig zouden zijn.

Kan uw college aangeven wat juist is en wat onjuist is, want dit is een belangrijk element om een inschatting te kunnen maken van het uitvallen van de veerverbinding?

In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,

Hoogachtend,

Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),

François Babijn, Fractievoorzitter

Vier nieuwe veerboten tussen Breskens en Vlissingen kosten 33 tot 43 miljoen Populair

markers/nieuws.png Door In 2025 176 weergaves

Vier nieuwe veerboten tussen Breskens en Vlissingen kosten 33 tot 43 miljoen
Afbeelding: Westerscheldeferry

De nieuwe veerboten die vanaf 2029 tussen Vlissingen en Breskens moeten varen, gaan een investering van 33 tot 43 miljoen euro vergen.

Nieuwsbrief

Aanmelden of afmelden

Ontvang onze nieuwsbrief
Ik ga akkoord met Gebruiksvoorwaarden en de Privacy beleid
U ontvangt na uw inschrijving een mailbericht om uw inschrijving te bevestigen

Actueel

Partij voor Zeeland

Top