Bijlage Westerscheldetunnel vragen 30 augustus 2023
Door Redactie PvZ
49 weergaves
Na de brand in de Mont Blanctunnel (24 maart 1999) werden volgende maatregelen van kracht, om dergelijke rampen in de toekomst te voorkomen:
- Maximumsnelheden en minimumafstanden tussen voertuigen in de tunnel worden strikt gerespecteerd.
- Vrachtwagens die op het punt staan de tunnel in te rijden, worden gecontroleerd op alarmerende hitteniveaus.
- Er is slechts een controlekamer om reddingsacties beter te coördineren, deze wordt beheerd door GEIE-TMB (Groupement Européen d’Intérêt Économique du Tunnel du Mont Blanc).
- Nooduitgangen worden duidelijker aangegeven en leiden naar tunneluitgangen onder het wegdek, om zo onder de rook te kunnen blijven.
- Er is een brandweerteam permanent in de tunnel gestationeerd.
- Brandweerwagens zijn uitgerust met infraroodsystemen, om mensen onder slechte zichtbaarheid op te sporen.
N.B. Deze tunnel is gedurende drie jaar gestremd geweest!
(BRON: Wikipedia)
Partij voor Zeeland.nl