Door Redactie PvZ
1091 weergaves
Bron: Omroep Zeeland
Geen twee, maar vier veerboten tussen Breskens en Vlissingen. En die moeten volledig elektrisch zijn. Het gaat om drie kleinere schepen en één groot schip. Dat is het advies aan de provincie Zeeland voor de toekomst van de Westerschelde Ferry.
De twee huidige boten van de Westerschelde Ferry zijn na 2027 aan vervanging toe. De boten zijn te groot voor het aantal mensen die met de boot meegaan in het laagseizoen en de brandstofkosten zijn hoog. Dat zorgt voor flinke verliezen.
Zo werd onlangs duidelijk dat de Westerschelde Ferry in 2022 nog een half miljoen euro verlies maakte. In 2021 was er ook een verlies: 300.000 euro. "Het heeft te maken met de brandstof, die kosten zijn enorm gestegen. En het onderhoud van de schepen, de schepen worden ouder en je krijgt meer mankementen in met name de motoren", zei gedeputeerde Harry van der Maas toen.
Emissievrije schepen
De nieuwe schepen zouden ook 'schoon' moeten zijn, emissievrij. Harry van der Maas vertelde eerder dat hij dat één van de belangrijke punten vindt bij de nieuwe schepen. "Wat ik belangrijk vind is de betrouwbaarheid. Dus dat er weinig uitval is. Het moet schoon zijn, dus zero emissie en flexibel dus dat je weliswaar kleinere boten krijgt maar ook meer waardoor je een been bij kunt trekken als dat nodig is."
Maatwerk
En daarom is er door vier adviesbureaus gekeken naar de wat er mogelijk is. Zij stellen voor om drie kleinere schepen en één groot schip in te zetten. Daardoor kan de vervoerder zich gemakkelijk aanpassen aan de seizoenen: kleinere schepen in het laagseizoen en een groot schip in het hoogseizoen.
De huidige veerboten varen twee keer per uur. Dan kunnen er 180 mensen en 90 fietsen mee met de Westerschelde Ferry. De nieuwe, kleinere schepen kunnen 40 passagiers en 20 fietsen meenemen. De bedoeling is dat er dan twee elektrische schepen drie keer per uur kunnen varen. Het derde kleine schip kan in de tussentijd opladen.
De schepen kunnen ongeveer drie keer heen en weer varen op een volle accu. Met zo'n 50 kilometer per uur vliegt de boot over het water. De overtocht zal dan in totaal zo'n 10 tot 12 minuten duren.
Groot schip
Het grote elektrische schip kan 200 mensen en 100 fietsen meenemen. Het gaat dan om een aluminium catamaran. Dat is een type schip dat twee drijvende delen heeft. De boot blijft stabiel bij slechter weer en kan sneller varen dan normale schepen van dezelfde omvang. Het schip vaart ongeveer 30 kilometer per uur en zal dan zo'n 15 tot 19 minuten doen over een enkele reis.
Niet eerste elektrische boten
In Europa varen meer elektrische veerdiensten. Zo varen er in Noorwegen al zo'n vijftig elektrische veerboten, vaart er in Lissabon sinds april een elektrisch schip over de Taag en vaart sinds 2019 een elektrisch de route tussen de Deense eilanden Ærø and Als. In Noord-Ierland liggen er plannen om volgend jaar een elektrische boot te laten varen tussen Belfast en Bangor.
Financieren of leasen
De provincie zal aan de hand het advies de plannen verder uitwerken. Daarbij wordt ook gekeken of ze de boten zelf zullen aankopen en in eigen beheer houden. Een andere optie is dat de provincie de boten zal leasen of dat het inzetten van de boten eigendom wordt uitbesteed aan een vervoersonderneming.
Kosten
In totaal zal het aanbesteden van de vier boten bijna 21 miljoen euro kosten. De kleinere boten kosten zo'n 4 miljoen euro per stuk. Het grotere schip zal ongeveer 8,5 miljoen euro kosten. Ook moeten de veerhavens, waar de boten aanmeren, aangepast worden. Voor de elektriciteit hoeft er niks aangepast te worden.
Op 8 september bespreekt de commissie economie van de Provinciale Staten de plannen met de Westerschelde Ferry. Dan wordt er meer duidelijk over de toekomst van de veerboten.
Partij voor Zeeland.nl